Duurzaam Financieel Management

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen voor de Financial

Shared happiness – het einde van strategische planning?

Naast het meten van welvaart middels het Bruto Nationaal Product, is er in Bhutan een initiatief ontwikkeld wat welvaart wil meten middels het Bruto Nationaal Geluk. Ook de OECD heeft een index ontwikkeld die ‘het betere leven’ per land inzichtelijk maakt. Geluk en een goed leven, wie wil dat niet. En dan natuurlijk geluk met elkaar, zullen we dat ‘shared happiness’ noemen?

Geluk is persoonlijk. De één geniet van een heerlijke maaltijd, de ander van een goed concert, een derde van de natuur. Echter wat universeel is, is dat dit geluk wordt ervaren ‘in het moment’, in het ‘nu’. Geluk en bewustzijn in het moment hangt samen. Zo liep ik een keer op Texel de Muir Trek: een dag van stilte en de natuur ervaren. Na aanvankelijke zorgen over het weer en of ik zo’n dag van stilte van zonsopkomst tot -ondergang wel prettig zou vinden, lukte het me na een paar uur om dit alles meer en meer los te laten (de zon brak ook door, dat scheelde…). Ik kan u vertellen, de cranberrymix die rond een uur of 5 ’s middags werd uitgedeeld, had nog nooit zo lekker gesmaakt. Het geluksgevoel bleef nog 2 dagen hangen, daarna was het weer als voorheen.

Wat dit met financieel management heeft te maken? Alles! We leven in een maatschappij die ons geluk beloofd als we meer winst maken, meer projecten binnen halen, betere kwaliteit nastreven, meer omzet maken. Door altijd met die toekomst bezig te zijn, vergeten we dat ons geluk in het hier en nu ligt. Met aandacht in het hier en nu voelen we ons meer verbonden met anderen en de wereld om ons heen. En juist dat zorgt voor betere kwaliteit, meer klanten en meer omzet. Maar die waarden zijn dan niet meer streefwaarden (het doel) om gelukkig te worden, maar resultaatwaarden van een bewuste aandacht in ieder moment, van gewoon ‘zijn’. Csikszentmihalyi (1999) bevestigt dit in zijn boek ‘Flow’: ‘Om ons leven te verbeteren, moeten we verbetering brengen in de kwaliteit van onze ervaring’ (p.69).

Als dit zo is, kunnen we dan het hele ‘strategic planning and budgeting’ overboord gooien? Wat een spannende vraag! Uit onderzoek blijkt dat 93% van de succesvolle bedrijven tussentijds de strategie drastisch veranderde. Dus, als het zo flexibel is, dan maar gewoon afschaffen? Wie praat er mee?

bewustzijnBruto Nationaal GelukbudgetingflownuOECD better life indexstrategic planning

Dr. M.F. Boersma • 20 maart 2014


Previous Post

Next Post

Geef een reactie

Your email address will not be published / Required fields are marked *