Duurzaam Financieel Management

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen voor de Financial

Inkopers kunnen de wereld veranderen

Op 1 februari gaf ik als lector een lezing voor een groep machtige mensen. Machtig, omdat ze beschikken over een budget waarmee ze werkelijk impact kunnen hebben in de wereld. Ik stond voor een groep inkopers, tijdens het jaarlijkse Hanze Inkoopseminar. Als inkopers beslissen dat schoonmakers ook wel eens wat meer mogen verdienen, dan nemen ze dat op als inkoopcriterium. Als ze besluiten dat de energieleverancier meer aan duurzaamheid moet doen, dan selecteren ze daarop. En als ze vinden dat de klant nog steeds goedkope kleding nodig heeft, dan persen ze de atelierhouders in Bangladesh gewoon nog wat meer af (dat wordt pijnlijk helder in dit fragment uit de Tegenlicht documentaire, vanaf 14:58 minuten).

Mijn vraag aan de zaal was of ze de relatie met hun toeleveranciers ook kunnen gaan zien als een ‘heilige verbinding’. Die frase had ik meegekregen in een interview tijdens mijn promotieonderzoek. Een lid van de raad van toezicht vertelde dat hij van een Japanner had geleerd dat  een joint venture niet gezien moet worden als doodgewone businessdeal, maar als een ‘heilige verbinding’. En door dat denkkader zorgde hij ervoor dat de partner een renteloze lening kon krijgen toen deze in liquiditeitsproblemen geraakte. Vanuit het perspectief ‘een bedrijf als winstmachine’, was dit aanbod nooit gedaan en was de joint venture ter ziele gegaan. Ik vroeg  tijdens de lezing aan de zaal of zij de onderhandelingen met hun leveranciers ook kunnen gaan zien als een ‘heilige verbinding? Als een bijzondere relatie tussen twee mensen, die elkaar kunnen dienen in het leven, door er een win-win relatie van te maken in plaats van een win-verlies relatie?

Meer weten over de lezing? Lees het in Deal!.

duurzaamduurzame inkoop; inkoopseminar;Meervoudige waardecreatieMVO

Dr. M.F. Boersma • 12 april 2018


Previous Post

Geef een reactie

Your email address will not be published / Required fields are marked *