Duurzaam Financieel Management

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen voor de Financial

Gaat ‘true pricing’ ons koopgedrag veranderen?

Twee paar identieke schoenen, geproduceerd door verschillende fabrikanten, zelfde verkoopprijs, maar toch van verschillende waarde. Hoe dat kan? Door het begrip waarde breder te trekken dan alleen de prijs. Door de consument meer waarden te tonen dan alleen de financiële, hoopt Adrian de Groot Ruiz met zijn True Price Foundation het koopproces ten positieve te beïnvloeden, zo was te lezen in de Trouw van 9 januari 2014. Hij legt uit het goed uit in deze animatie. 

Een bedrijf dat hier ook serieus werk van heeft gemaakt is Puma (zie ook mijn blog van 11 november 2013). De echte prijs voor de consument werd niet zichtbaar, wel verwerkten ze in 2010 de zogenaamde externe effecten (‘externalties’) in hun winst- en verliesrekening. Ze kozen voor de volgende milieu-aspecten: 1) waterverbruik, 2) CO2 uitstoot, 3) verandering van het landschap, 4) andere luchtvervuiling, 5) afval. In dit document leggen ze hun methode uit.

Zelf heb ik veel ‘ouderwetse’ kostprijzen berekend, en alleen daarover was intern al vaak discussie: of ze wel de juiste kosten bevatten, over verdeelsleutels, over de volledigheid van de kosten (‘de boekhouding loopt achter’). Het wordt een hele toer om een betrouwbaar cijfer te produceren, dat in balans is met de tijd en aandacht die in de berekening wordt gestoken. Voor je het weet is het een speeltje van de financial, en schiet de inzet haar doel voorbij. Onderzoek moet aantonen of deze true price ook werkelijk het gedrag gaat beïnvloeden.

Adrian de Groot Ruizfull cost accountingtrue priceTrue price foundation

Dr. M.F. Boersma • 13 januari 2014


Previous Post

Next Post

Geef een reactie

Your email address will not be published / Required fields are marked *