Duurzaam Financieel Management

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen voor de Financial

Monetair waarderen van planet en people: een goede stap voorwaarts of riskant?

Hoe kun je als controller in een organisatie duurzaamheid op de agenda krijgen? Bij PUMA hebben ze daar wat op bedacht: verwerk de ecologische voetafdruk als cijfers in je jaarrekening. Komt de monetaire winst nog op 230 mln uit, vermindert met de schade die toegebracht wordt aan de aarde blijft er bij Puma in 2010 nog 95 mln aan duurzame winst over.

Het is een manier om de aandacht voor planet en people naast die van profit te krijgen. Maar of dit DE manier is, ik twijfel er aan. Het geeft ook een indruk dat we zonder (financiële) cijfers geen waardedebat meer kunnen hebben. Welke waarde geef je aan zaken? Gaat de kledingindustrie een mensenleven waarderen in termen van geld? Michael Sandel geeft in zijn 2e college over ‘justice’ hierover een mooi voorbeeld van de Ford Pinto: Ford had berekend dat een defecte motor, die kans had om te ontploffen en de dood tot gevolg kon hebben, minder kostte dan het terughalen van alle auto’s. Zo gevaarlijk kan het monetair waarderen van waarden dus zijn.

Concluderend: lovenswaardig dat de poging gedaan wordt om duurzaamheid te integreren in de jaarrekening, maar laat het niet ten koste gaan van het gezonde verstand.

Wil je weten hoe Puma’s ecologische jaarrekening tot stand kwam? Hier vind je meer informatie. Het college van Sandel vind je hier. Meer over de casus van Ford Pinto is te vinden in dit artikel.

Ecologische jaarrekeningfinancialpuma

Dr. M.F. Boersma • 11 november 2013


Previous Post

Next Post

Geef een reactie

Your email address will not be published / Required fields are marked *